لوگو سیم و کابل پیام
فیلتر های جستجو

تعداد رشته

تعداد رشته
5.00/5
nayy cable 1.500

فهرست محتوا

سیم و کابل

سیم و کابل برق از جمله تجهیزات بسیار مهم و حیاتی در نیروگاه های برق و مدارات برق قدرت هستند. از استفاده سیم و کابل ها در سیم کشی های بزرگ صنعتی گرفته تا استفاده آن در یک کابل شارژر موبایل که در زندگی همه ما نقش مهمی دارند. شاید شما هم مثل اغلب مردم فکر کنید سیم وکابل دارای مفهوم یکسانی می باشند، اما این طور نیست. سیم متشکل شده از تنها یک هادی انتقال دهنده جریان الکتریسیته می باشد اما کابل از یک دسته سیم به هم تابیده شده به وجود آمده است.

سیم و کابل هر دو برای هدایت جریان برق از هادی مشترکی که از جنس مس یا آلومینیوم است استفاده می کنند. وجه تمایز مهم بین سیم و کابل در تعداد رشته هادی به کار رفته در آن می باشد. سیم تنها یک رشته هادی دارد که با لایه عایق ( معمولا از جنس پی وی سی) پوشانده شده است. اما کابل تشکیل شده از دو یا بیش از دو هادی مسی یا آلومینیومی می باشد.

تفاوت سیم و کابل - فروشگاه سیم و کابل پیام

جهت دریافت لحظه ای قیمت سیم و کابل همین حالا با ما تماس بگیرید.

نکات لازم جهت خرید سیم و کابل

خرید سیم برق

سیم برق از دو جزء مهم تشکیل شده است. 1 هادی ۲ عایق. وظیفه هادی هدایت جریان الکتریکی از مکانی به مکان دیگر است. معمولاً جنس هادی مسی یا آلومینیوم است زیرا این دو فلز قدرت انتقال جریان بهتری نسبت به سایر فلزات دارند. فاکتور مهم در اندازه گیری سیم، قطر سیم می باشد. این اندازه بر حسب میلی متر مربع است. قطر سیم با جریان انتقالی رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه قطر سیم بزرگتر باشد جریان الکتریسیته انتقالی نیز بیشتر می‌شود. شما جهت خرید سیم برق می بایست با انواع سیم برق آَشنایی لازم را داشته باشید. سیم ها طبق استاندارد های ملی و جهانی انواع مختلفی دارند اما به طور معمول به سه دسته تقسیم بندی می شوند:
  • سیم مفتول یا خشک

این سیم دارای ولتاژ نامی بین 450 تا 750 ولت بوده و هادی های آن از جنس مس یا آلومینیوم باشد. با یک لایه عایق pvc پوشانده شده است. جنس عایق می بایست آمیزه ای از پلی وینیل کلراید نوع c بوده و هادی را در بر گرفته باشد. ضخامت و مقاومت و همچنین قطر خارجی سیم باید مطابق استاندارد ملی باشد. حداکثر دمای هادی در استفاده عادی اینگونه سیم ها 70 درجه سانتی گراد است. سطح مقطع اسمی این نوع سیم ها ممکن است از 1.5 تا 400 میلی متر مربع باشد. عمده استفاده این نوع سیم ها در مصارف ساختمان سازی، دستگاه های تابلو سوئیچ و توزیع و نیز داخل لوله به صورت روکار و توکار به کار می روند. استفاده از این نوع سیم به صورت مستقیم زیر گچ مجاز نمی باشد.
  • سیم نیمه افشان

این نوع سیم تشابه زیادی با سیم مفتولی دارد. تنها تمایز آنها در درصد انعطاف پذیری می باشد. سیم های نیمه افشان قابلیت انعطاف بیشتری نسبت به سیم مفتول دارند.
  • سیم افشان

 بالاترین درصد انعطاف پذیری در میان سیم ها دارد. یک لایه عایق pvc دارد و عمده مصرف آن نیز در مصارف ساختمان سازی می باشد.

تفاوت سیم افشان و سیم مفتول- فروشگاه سیم و کابل پیام

خرید کابل برق

کابل ها نیز همچون سیم ها انواع مختلفی دارند که جهت خرید کابل برق می بایست آشنایی کافی را با آن ها داشته باشید. برای دسته بندی کردن و شناختن کابل ها فاکتور های مختلفی وجود دارد:

1- از نظر حداکثر ولتاژ: کابل ها از این منظر به سه دسته تقسیم میشوند.کابل های فشار قوی ( HV)، کابل های فشار ضعیف(LV) و کابل های فشار متوسط(MV)، کابل های فوق فشار قوی (EHV)

حداقل ولتاژ( ولت)حداکثر ولتاژ(ولت)
کابل های فشار ضعیف3001000
کابل های فشار متوسط300033000
کابل های فشار قوی30000170000
کابل های فوق فشار قوی170000بیش از 400000
حداکثر ولتاژ قابل قبول کابل ها- فروشگاه سیم و کابل پیام

2- از نظر نوع هادی ( رسانا): در ساخت رشته سیم ها از فلزات گوناگونی استفاده می شود. اما در این میان دو نوع مس و آلومینیوم به علت سطح رسانایی بالاتر و قیمت مناسب نسبت به سایر فلزات استفاده بیشتری دارند. معمولا اسم کابل هایی که نوع هادی آنها از جنس مس باشد با حرف N و آنهایی که از جنس آلومینیوم هستند، با دو حرف NA شروع می شوند.

انواع هادی موجود در سیم و کابل ها- فروشگاه سیم و کابل پیام

3- از نظر نوع عایق به کار رفته: برای روکش عایق سیم و کابل ها انواع مختلفی وجود دارد که در ایران پر استفاده ترین آن PVC ( پلی وینیل کلراید) می باشد. 

4- از نظر نوع حفاظت الکتریکی: برخی کابل ها که در مکان های حساس تری استفاده می شوند می بایست سطح حفاظت الکتریکی بالاتری داشته باشند در صورت اتصالی کمترین تلفات را به بار بیاورند. برای این کار معمولا از یک نوع نوار یا شیلد محافظ بافته شده استفاده می شود.

5- از نظر حفاظت مکانیکی: برای جلوگیری از بریدگی، پوسیدگی یا هرگونه ضربات احتمالی وارد بر کابل، از انواع زره های فلزی استفاده می شود.

دایره های زرد رنگ در تصویر زیر نشان دهنده انواعی از زره های فلزی می باشند.

انواع زره فلزی- فروشگاه سیم و کابل پیام

6- از نظر تعداد رشته: اغلب کابل های فشار ضعیف از رشته های 5 تایی اما کابل های فشار قوی و متوسط از رشته های یک الی سه تایی استفاده می کنند.

7- از نظر کاربرد: کابل ها در مصارف صنعتی و ساختمانی فراوانی به کار میروند به عنوان مثال کابل زمینی، کابل هوایی، کابل افشان، کابل فیبر نوری، کابل مخابراتی، کابل کواکسیال.

خواندن کد های نوشته شده روی کابل

پس همانطور که گفتیم سیم و کابل مهمترین رکن در تجهیزات و تاسیسات الکتریکی می باشند. نیروی الکتریسیته جهت توزیع برق در دنیای ارتباطات و ماشین آلات نیاز به سیم وکابل ها دارد. همانطور که می دانید قطعاً در محیط های مختلف از کابل های یکسانی استفاده نمی شود. بلکه معیارهای زیادی برای انتخاب نوع کابل در هر محیط به طور مجزا وجود دارد. هر محیطی با توجه به جغرافیا و جو آب و هوایی نیازمند سیم و کابل هایی با ولتاژ خاص می باشد. برای اینکه بدانیم چه نوع کابلی برای مصرف مورد نظر ما مناسب است باید با کد کابل و نحوه خواندن آن آشنا باشیم. کد کابل استانداردهای جهانی تنظیم شده است و در صورت عدم رعایت آن ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای جان و مال انسان های زیادی به وجود بیاید. پس اگر شما هم با تجهیزات الکتریکی سروکار دارید به خصوص در حوزه برق صنعتی و خانگی می بایست با روش خواندن کد کابل ( مشخصات کابل) آگاه باشید.
نحوه خواندن کد کابل- فروشگاه سیم و کابل پیام

علائم روی کابل که به شکل یک کد دیده می شوند اطلاعات مهمی همچون
1. نوع عایق
2. تعداد هادی
3. سطح مقطع
4. شکل هادی ها
5. تعداد رشته ها
6. تحمل ولتاژ
را در اختیار خریداران و مهندسان برق قرار می‌دهد.
هر کابل با علائم خاصی که در آن به کار رفته نشان می دهد جهت مصرف در کدام بخش برق صنعتی یا برق خانگی مناسب میباشد. کارشناسان فروشگاه سیم و کابل پیام در کنار شما هستند تا تجربه ۱۱ ساله خود را در اختیار شما قرار دهند تا بهترین و مطمئن ترین خرید را داشته باشید.
در اینجا قصد داریم نحوه خواندن کد هر کابل را برای شما خریداران سیم و کابل شرح دهیم:

 نوع عایق

 هر یک حرف نشان دهنده یک سطح از عایق به کار رفته در کابل می باشد برای شناخت تمام حروف می بایست جداول مربوط به استانداردهای کابل را مطالعه کنید. اما به عنوان مثال: کابلی که با حرف NYY شروع می شود،
N: نشان دهنده کابل مسی
Y: نشان دهنده یک سطح عایق پی وی سی
Y: نشان دهنده سطح دوم از روکش کابل که باز هم پی وی سی می باشد.

 تعداد هادی

با یک عدد مشخص میشود. نشان دهنده تعداد رشته ها یا همان هسته ها داخل کابل میباشد. به طور معمول نوع دو هسته ای مخصوص مصارف خانگی می باشد. تعداد هسته های بالاتر مانند ۴ و ۵ هسته ای مخصوص مصارف صنعتی می باشد.تعداد هادی ها در سیم ها زیاد و متنوع می باشد هر یک برای مصارف خاصی مورد نیاز هستند.

 سطح مقطع هادی

 در کد کابل دو عدد را می بینیم که با یک ضربدر از هم جدا شده اند، عدد دوم پس از ضربدر سطح مقطع کابل را نشان میدهد. این اندازه بر حسب میلی متر مربع می باشد. هرچه سطح مقطع بزرگتر باشد توان انتقال جریان برق نیز بیشتر است.

شکل هندسی هادی

 شاید شما هم فکر کنید تنها شکل هندسی هادی های برق به شکل گرد و دایره ای می باشد. اما این طور نیست! اشکال مختلف را در هندسه هادی ها میتوان دید. به عنوان مثال هادی های مثلثی شکل. هر یک از این اشکال معنای خاصی دارد معنای خاصی دارد و ما را در تهیه تخصصی تر سیم و کابل کمک میکند.

اشکال هندسی هر کابل و مفهوم آن- فروشگاه سیم و کابل پیام

 چند رشته بودن

دقت کنید! این مورد با موردی که درباره تعداد هادی ها توضیح دادیم یکسان نیست. ما نمی توانیم تعداد رشته های مسی یا آلومینیومی درون سیم ها را بشماریم. به همین علت این مورد را به شکل یک حرف در کابل مشخص می کنند. این حرف بیان می کند که کابل از نوع رشته ای ضخیم ( مفتول) است یا از نوع رشته های نازک و افشان.

حداکثر ولتاژ

حداکثر ولتاژ یک کابل با یک عدد نشان داده می شود. این مهم ترین بخش از کد یک کابل است که باید به آن دقت ویژه‌ای داشت. شاید بتوان در بعضی موارد از شکل هندسی هادی یا نوع عایق بندی چشم پوشی کرد، اما حداکثر ولتاژ بسیار مهم می باشد و هرگز نمی توان کابلی را که حداکثر مناسب مصارف خانگی می باشد را در محیط های بزرگ صنعتی استفاده کرد.
تمام نمادهای گفته شده نشان دهنده استاندارد بودن کابل میباشد. رشته ای از حروف و اعداد که کدکابل را به وجود می آورند طبق استاندارد های جهانی IEEE برای تمام افراد کره زمین یکسان می باشد.
اگر با این حروف و علائم آشنا نیستید لازم نیست زیاد نگران باشید ! ما اینجا در سیم و کابل پیام از صفر تا صد خرید در کنارتان هستیم.. با خیال راحت به علم و تجربه متخصصان ما اعتماد کنید.

قیمت سیم و کابل

قیمت سیم و کابل همانطور که میدانید به دلیل نوسانات بازار ارز و تحریم ها در ایران قیمت سیم و کابل ها نیز دچار نوسانات بسیاری شده است. ما در فروشگاه سیم و کابل پیام نیز از این شرایط سخت اقتصادی مستثنی نیستیم و شما را درک می کنیم. به همین دلیل شرایط پرداخت منعطفی برای شما سروران عزیز در نظر گرفته ایم. شما میتوانید برای اولین خرید خود از فروشگاه ما تخفیف ویژه دریافت کنید و همچنین اگر توان پرداخت مبلغ سیم وکابل را در لحظه خرید ندارید اصلا نگران نباشید. شما میتوانید از شرایط ویژه اقساطی ما بهره مند شوید. جهت دریافت اطلاعات کامل و خرید سیم و کابل اقساطی همین حالا با مشاورین ما تماس بگیرید. در بخش بالا می توانید لیست قیمت سیم وکابل، قیمت سیم مسی، قیمت کابل آلومینیومی، قیمت کابل افشان، قیمت سیم برق ساختمان، قیمت کابل مسی، قیمت کابل برق فشار قوی، قیمت کابل برق فشار ضعیف، قیمت سیم افشان، قیمت سیم برق ساختمان، قیمت کابل برق سه فاز و. .. را مشاهده کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل با کارشناسان ما در تماس باشید. شما حتی می توانید در واتساپ برای ما پیغام بگذارید.
تماس با فروشگاه سیم و کابل پیام
مواظب فشار خونتون بعد از تماس با فروشگاه و شنیدن قیمت سیم برق و قیمت کابل برق باشید! قیمت های ما شگفت زدتون میکنه !

فروش سیم و کابل

لابد برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید سیم و کابل با شنیدن نام برند های مختلف دچار شک و تردید شوید. برند های بسیاری در حوزه فروش سیم و کابل در ایران فعالیت می کنند. مثل سیم و کابل البرز خراسان، سیم و کابل سیمیا، سیم و کابل البرز الکتریک نور، سیم و کابل خراسان افشارنژاد، سیم افشار نژاد، سیم و کابل مغان، سیم کمان، سیم و کابل پرتو، سیم و کابل کسری، سیم و کابل آمل، سیم وکابل البرز و. … ما ضمن احترام به تمامی این برند ها و همکاران عزیزمان نکاتی را به شما عرض می کنیم که بتوانید با خیال راحت تصمیم خود را بگیرید..
با یک تیر چند نشان بزنید!
هنگام خرید سیم و کابل اگر اطلاعات و شناخت کافی ندارید با خرید از نمایندگی های معتبر سیم و کابل همه چیز را به آنها بسپارید. نمایندگی ها و تامین کنندگانی که دارای تاییدیه و گواهینامه و مجوز های معتبر و رسمی از شرکت ملی نفت و توانیر می باشند، بهترین گزینه برای خرید سیم و کابل هستند. نمایندگی ها رابط مستقیم شما و تولیدکنندگان سیم و کابل می شوند و معتبرترین محصولات مهر و موم شده را بدون واسطه به دست شما می رسانند و برای صفر تا صد خرید شما گارانتی های معتبر ارائه می دهند. از این بهتر نمی شود! شرکت سیم و کابل پیام به عنوان نمایندگی شرکت معتبر افق البرز تمام محصولات خود را با گارانتی های بلند مدت به شما عرضه می کند. شرکتی که تا بحال هیچگونه مورد شکایت و نارضایتی نداشته است.

لوگو مخصوص کارخانه سیم و کابل افق البرز- فروشگاه سیم و کابل پیام
در این میان شرکت سیم و کابل افق البرز با ماشین آلات و تجهیزات مدرن، پرسنل توانمند و انطباق محصولات و خدمات خود با استانداردهای ملی و بین المللی، با بسیاری از شرکت های سیم و کابل ملی آشنا شده است. آنها با دسترسی به لیست تامین کنندگان بسیاری از شرکت های داخل و خارج کشور و صادرات به کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق، افغانستان، بحرین، روسیه، گرجستان و … توانسته اند سالهای متوالی عنوان صادرکننده نمونه ملی را به خود اختصاص دهند. بنابراین می توانید به محصولات ما که مستقیماً توسط این شرکت بزرگ تهیه می شوند اعتماد کنید.
بهترین برند سیم و کابل برق در ایران گروه صنعتی افق البرز می باشد که در بالا می توانید محصولات را ببینید یا جهت استعلام سیم برق مورد نظرتان تماس بگیرید.
جستجو کردن